بسم الله الرحمن الرحیم- کسی راجرئت بیان ووصف پیامبر اکرم صلواته ه الله علیه اله والسلم نیست چه برسد که ایشانرا نقد وویراستاری- شناخت ما شناختی از بیرون نه ازدرون انچنان که خورشیدرا از بیرون درک میکنیم نه ازدرون وبقول اقای": هارلود-دبیلو-بلادگت": ناشر ومنتقد شعر شاعرمعروف امریکائی-": ویتمن": ما با بصیرتی که به مایاد میدهدکه درسیرتاریخی حیاتاش ظهور وبروز پیدا کرده است ایشان راتاحدودی میتوان شناخت- شاعر خود باید بگوید که شوق یادرد ویا هردو اورا شاعر کرده است که همان بشیر ونذیر است- عنوان محمد واحمدومقام محمود هدف ومسیر ایشان رامشخص میسازد-شناخت شخصیت بزرگ مخاطب بزرگ میخواهد ویکی از دلائل شخصیت بزرگ ان است که مخاطب بخاطرشناخت بدنبال درک زمان نیست- ویک روزه به کل مطلب نخواهد رسید- وهمچنان حیران دریک اقیانوس بی انتهائی از ملکوتی که بعضی ها نرا غیرممکن وحتی کفرمیدانند انسان مداوم سرگردان است-بخصوص زمانی که هنوز به تائید نرسیده باشد- زیرا ما همیشه از حدبالای طبیعی خودبه راحتی نمیتوانیم عبور کنیم-مگر کاری کارستان در افراد بوجود ایدکه روح ملکوتی از شهوات عبور کند که ان حقایق ملکوتی نباید بمیرد- وخالق فرهیختگانی خواهد بود که شاعاران وانقلابیون واگاهانی خواهد بود که توده مر دم راسرانجام به سمت اگاهی واصلاحات وروشنائیها خواهد کشاند- واز بحران ها وفتنه هاکه مانع درک دقیق است باید عبور کند-حتی بیان ان بصیرت ها به دیگران به اسانی انجام نمی گیرد-چنین بصیرت هائی سئوالات زیادی رابوجود میاورد- که حضرت پاسخ هایدقیقی دادهاند واهلبیت مکرم اش ان نوررا توسعه دادند وجائی برای ابهام نگذاشتند وبقول ان جناب تصویر گویا وروشن- است ولی باید روح ها اینه شوند-ان احساسات متعالی که باید درسینه هاانعکاس پیدا کندولی به اسانی رخ نمیدهد-زیرا برخلاف عادت واموخته وتربیتی است که فرد داراا ست-تا زمانی که انسان اعتراف کند به انها ایمان اورده است وبه انها اعتماد واطمینان دارد- یک پاسخ سطحی کر گشا نیست تازمانی که مسیر فرد تغیر کلی کند- وبه مسیر الهی باز گردد—تاشوق بوجود بیاید- وفرد احساس مرید شدن کند-قرائت جدیدی پیدا میکند وقضاوت خودرا ازدرون ان تعلیمات به کمک عقل بیرون میاورد- وتصوراش که میبایست با ازادی گرد افتابی که کشف کرده است میچرخد- وخود را غنی میداند- واستعداد ها بخواب رفته خودرابیدار میکند تا زیبائیهای موجودات وخالق هستی را درک کند-ادامه دارد